PlanBørnefonden modtager Zonta Danmarks Centennial Anniversary Award

Blogger, forfatter og jordemoder Cana Buttenschøn modtager på vegne af PlanBørnefonden Zonta Danmarks Centennial Anniversary Award.
Cana Buttenschøn er ambassadør for PlanBørnefonden og modtager prisen på 25.000 kroner til fondens arbejde med at stoppe børneægteskaber og bekæmpe vold mod kvinder. Begge indsatser er også en del af Zontas formål.

Centennial Anniversary Award uddeles i anledning af Zonta Internationals 100 års jubilæum. Prisen gives til en enestående person eller organisation, der har engageret sig i at tale for kvinders rettigheder eller styrke og udvikle kvinders muligheder. Cana Buttenschøn og PlanBørnefonden er begge repræsentanter for dette.

Som blogger, forfatter og jordemoder giver Cana Buttenschøn via sit eget liv reflekteret indsigt i, hvad det vil sige at være kvinde i dag og bliver dermed en stærk rollemodel for piger og kvinder.

• Jeg har altid haft en drøm om at kunne hjælpe verden til at blive et bedre sted at leve – uanset hvor man end bliver født. Og da jeg tilbage i 2009 tilbragte en måned på en fødeklinik i i Nigeria, lærte jeg hurtigt, at særligt børn og kvinders rettigheder er noget af dét, der ligger mit hjerte allermest nært. Vi bliver nødt til at hjælpe både børn og kvinder – og til lige akkurat dét ved jeg, at PlanBørnefonden er super stærke, siger Cana Buttenschøn

Cana Buttenschøn

PlanBørnefonden har et særligt fokus på piger, fordi piger er den gruppe, der er mest udsat for diskrimination og forskelsbehandling i verden blot på grund af alder og køn. Mange gennemfører for eksempel ikke deres skolegang, de bliver giftet bort, udsættes for overgreb og bliver gravide, mens de stadig er børn.

Overrækkelsen af Zontas Centennial Anniversary Award sker den 8. marts cirka klokken 13.15 i forbindelse med arrangementet: ”Stop børneægteskaber og vold mod kvinder”, som Kvindekomiteen i Sønderborg er vært for.

Arrangementet foregår klokken 12-15 på Hotel Sønderborg Strand, hvor der er der lejlighed til at møde en masse andre fantastiske kvinder til en hyggelig frokost samt høre Cana Buttenschøn og fotograf Signe Holme fortælle om Plan Børnefondens projekter samt se den fotoudstilling, der åbnes samme dag. Billetter, som koster 300 kr. stykket kan købes via Mobil Pay 202691.

Yderligere oplysninger: Karen Marie Hougaard, vice area director, Zonta Danmark. Mobil: 24 25 62 25
Mail: kmho@outlook.dk.